28-08-06

DROOG

Afdrukbare versie

Talia verba refert genibusque affixa Tonantis
haeret, inexhaustum lacrimans sparsisque capillis

Angelo Poliziano, Silvae : Ambra, v. 113-114

Passie is een enkelinge, ze strompelt als vergeet-mij-nietje
uit je keuken, verspreidt het woord als de hechting
vanuit de Naad & is het eens met het vuil vanonder je
tegels (dat van de grote getallen), zwiert met gemak

de N van haar set bij een bos uit de kleren, droogt
een roos af omdat het een roos is, roos is,
roos op, roos af, die roos, vezel per vezel,
1 bloemblad per bloedbad, 1 rampspoed per stengel

of verzint zichzelf doodgewoon bij elke
zap een beter einde of weigert het amen
in de oneindigheid, omarmt peripathetisch

de knieen van de Dondergod, ombeeft & ombibbert
met de uitwaaierende haren, met het snikkende lak-
stemmetje O al die dagen o Heer dat ik neigde naar U

29/10/02 – 28/08/06

15:14 Gepost door dv in 00 alles was beter | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Technocalyps

Op het programma van DOCVILLE, de competitie voor documentaire films hier in Leuven ( zie www.docville.be) staat ook Technocalyps van Frank Theys. Ik heb indertijd nog mogen meewerken met Frank aan een presentatie van een deel materiaal uit deze driedelige film, ik kan u verzekeren dat het ongemeen interessant is en bovendien ruimschoots doorschoten met prachtige beelden. Voor mij een gedoodverfd winnaar, ik ga alvast nog 's kijken, want - begin er tegen Frank niet over - het heeft wat in gehad vooraleer deze productie eindelijk mocht vertoond worden en ik hoor dat er nu dus ook wat geupdate materiaal tussen zit. Uit de DOCVILLE-brochure:

"Kunnen rattenhersenen in de toekomst een vliegtuig besturen?
Hoe zal het menselijk lichaam evolueren? Zal de mens zijn
leven kunnen blijven verlengen? Zullen de machines die we
ontwikkelen intelligenter worden dan wijzelf? De laatste 15 jaar
heeft de technologie, in de ruimste betekenis van het woord
(biogenetica, artificiële intelligentie, nanotechnologie…), een enorme
evolutie doorgemaakt. Het lijkt alsof de mens er op uit is zijn
eigen soort te perfectioneren en in de toekomst misschien zelfs
te overstijgen. Het uiteindelijke doel van deze ontwikkeling is
iets transhumaans, ‘bovenmenselijks’ te creëren: een mens met
perfecte ogen, immuun voor allerhande ziekten… het eeuwig leven
komt misschien binnen handbereik. Technocalyps is een documentaire
van regisseur en kunstenaar Frank Theys over dit intrigerende
“transhumanisme”. In dit drieluik duikt hij in de wereld
van wetenschappers en enthousiastelingen die overtuigd zijn dat
we een tijdperk naderen waarin de mens, zoals we die nu kennen,
niet meer het meest intelligente wezen op aarde zal zijn.
Het eerste deel van dit drieluik, Transhuman, geeft een schets
van de concrete technologische ontwikkelingen in de evolutie van
het humanisme (de wereld zoals we die nu kennen) naar het
transhumanisme (de wereld waarin de mens evolueert naar/vervangen
wordt door (schrappen wat niet past) een hogere vorm van
voornamelijk kunstmatige intelligentie). Preparing for the Singularity
gaat dieper in op de gevolgen van dit transhumanisme en
laat voor- en tegenstanders van deze nieuwe soort maatschappij
aan het woord. In het laatste deel, The Messiah of Technology,
komen de metafysische implicaties van het transhumanisme
aan bod: hoe staan de huidige religies ten opzichte van deze
evolutie en hoe kan de mensheid zich psychologisch voorbereiden
op dit hiernamaals?
_________________________________________________________
Frank Theys / België / 1999-2006 / 3 x 50min / D: Engels, OT: Nederlands
en Frans
_________________________________________________________
Vertoningen: Zat 30/9 (17u) en zon 1/10 (20u30) "

14:09 Gepost door dv in 00 alles was beter | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

Net terug van de Rommelmarkt in Waarloos

 

Terwijl ik mijn tijd weer zit te verprutsen met het aanmaken van loze digitale engelen met op zijn zachts uitgedrukt een geurtje aan, heeft mijn zus au moins een deftig woordje te zeggen over macht en de letteren.

 

Ik heb evenwel dit weekend op slinkse wijze 1 van haar boeken van Alain Badiou ontvreemd, ten einde mijn eigen stapeltje te vervolledigen zodat ik het werk van dien Nieuwe Franschen Meester hier later misschien kan bespreken. Ik kan nu al onthullen dat  naast de gebruikelijke portie Waardevolle Dingen die wij Zeker in des schrijvers Werk ontwaren er - hoe raad u het - zich enkele serieuze Afwijkingen ofte Aberraties t.o.v. de ware Kathedraalse Leer schuilhouden in diens Bevlogen Redeneringen (ik vermoed dat de man heden ten dage nogal wat afvliegen moet om aan de grote demand op de Badioumarkt te kunnen voldoen).

 

Overigens overigens, die dwangneurose om vluchtig digitaal hemelvolk aan te maken heb ik blijkbaar gemeen met ene Mel Alexenberg, maar dat is een serieus Iemand met een Voorwaartse Blik op Kunst, zie http://future-of-art.blogspot.com/.
Als Kunstenaar- wij zijn ons daarvan pijnlijk bewust - ben ik helaas sinds mijn ruzie met de Muze een gebroken man en kan ik de toekomst enkel zien bij middel van door kilo's vrouwelijk naakt gelardeerde lichtjes aangebrande visioenen, zodat mijn gebrokenheid zich vertaalt in een sterk gefragmenteerd werk, zo men hier al van enig oeuvre kan spreken natuurlijk en het niet eerder gepast zou zijn om van een losse opeenvolging van niet-absorbeerbare hechtingen te spreken, des sutures artisanales so to speak instede van des futures artistiques, dit terwijl & alhoewel ik nog zo innig trachtte enige bindingen of vinculi te bewerkstelligen tussen mijzelf, het object van mijn verlangen en dat waarvan ook u ongetwijfeld de draad van kwijt bent: het rafelige tabernakel van de Here, in wiens Vreze wij Onszelf als Netbewustzijn ter sudderinge storten, in dit, het panglobale BlogNet, vue de face, vue de côté, of, uitgetafeld, op deze digitale planche, waarop, misschien een idee voor als er Iets verkeerd uitdraait, u het spelletje Verbind De Letters met een Lijn kan spelen

00:50 Gepost door dv in 00 alles was beter | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

26-08-06

Tentoonstelling

Dr. Hugo Heyrman / City Life & Body Language
8 September - 15 Oktober 2006

Dr H. H.: Waiting

Galerie De Zwarte Panter, Antwerpen - België
Hoogstraat 70-72; +32-3-2331345
Vernissage, Donderdag 7 September 20.00u.
Open van Donderdag t/m Zondag, 13.30u-18.00u.

"Ik zie mijn schilderijen als meta-beelden (beelden over beelden). Het zijn reflecties over de invloed van beelden. Ik creëer de fysieke werkelijkheid (de huid) van het schilderij door 'verf' een onafhankelijke dimensie te geven. Ik voel me zowel beeldmaker als schilder."

De schilderijen in de tentoonstelling zijn een visualisatie van twee concepten: stadsleven & lichaamstaal. De werken getuigen van een transformatieve visie, door het in vraag stellen van de status van waarneming, herinnering en beelden. Ze tonen het ambigu verband tussen het geschilderde beeld en de werkelijkheid —de werkelijkheid is een bewegend doel.

Een stad wordt vooral bepaald door zijn diversiteit en straatcultuur; hoe mensen van elkaar verschillen, hoe mensen stille taal en persoonlijke ruimte gebruiken. Hoe motie aan emotie voorafgaat. Tot 90% van de manier waarop we ons uitdrukken is non-verbaal. Het lichaam liegt niet. De subliminale signalen van het lichaam spelen een belangrijke rol in de manier waarop wij een relatie met anderen aangaan en hoe zij ons zien.

Onze lichamen zijn de meest publieke signalen van onze identiteiten en maken ons privé attent op wie wij zijn. Wij gebruiken onze verbeelding door middel van herinneringen, of vice versa. In de rituele kwaliteit van interpersoonlijke acties is er een verborgen code van gedragspatronen, waarachter hiërarchische en sociale machtsstructuren te voorschijn komen.

De schilderijen zijn manieren van zien, vormen van visueel denken. Ze maken de virtuele en mentale ruimte van een beeld reëel. De kracht van het schilderen (het is meer dan een medium) is gebaseerd op het feit dat het een nonverbale, manuele, directe, stille en statische vorm van kunst is.

Bio: http://www.doctorhugo.org/bio.html
Biblio: http://www.doctorhugo.org/paintings/bibliography/bibliogr...

17:30 Gepost door dv in 00 alles was beter | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Doe gratis de haattest, klik niet hier

[ik moest schieten want de bel doet het niet]

het mes in zes & sla (de humanitaire tragedie)
geen acht op acht, bij (is dat de tragedie)
elf sta je zelf (humaan is, ik)

het leven af (bedoel hoe)
de drang af (halen ze het)
de hoop af (in godsnaam in hun)
de kleren af (hongerende hoofden)

de hoop op (dat ik of wie)
de hoek om (danook ook maar)
de put in (1 sikkepit geef)
het schot af- (om wie er waar)

wachten, jouw (krepeert, ik sta)
schot: custom (hier ook maar)

verdomme in de file te wachten
tot ik op mijn bureautje
raak om mijn acht

uren te kloppen & het zeikt
godbetert, het gutst hier

weer bij bakken de hemelen
uit, dat ze verdomme eerst

’s beseffen dat er zoiets als
ethiek is in het leven voor ze
mekaar weer beginnen

fijnhakken, ge geeft ze begot
een deftig kot, te vreten, ne kleurentelevies
en wa doen ze dan: ze blazen

den boel oep in a bakkes
begot, da’s wa ze doen

[de anatomie van het neoplatonisme]
[leuke vakantiefoto? www.dexia.be/fotokaart]

Neem iets, een wasbakje in een toilet
Bv, beschrijf het, som de dingen ervan op,
Maak er een lijstje van:

Het email bestaat niet, de kraan
Bestaat niet, de vier gaatjes
In het cirkeltje van de afvoer
Bestaan niet, er zit geen minuscule barst
In het geronde vlak waar de afvoer
op het email is bevestigt, er hoopt
Zich daar geen kalk met vuilresten
Op, het wasbakje is niet halfweg
Haar bestaan van winkel tot
Schroothoop er is niets
Van dat alles, zo er iets is
Hebt u het net gemaakt, maar als u
Het gemaakt hebt, is het niet meer
Dan is het geworden wat u gemaakt
Hebt en niets anders, nog 1 woord
En ik ga gillen ik zeg het je nog 1
En het wasbakje verpulvert voor je ogen
Het stof ervan waait weg in een kilte
Krachtiger dan welke warmte ook, een verzet
Van al dat iets dat je maakt en koopt en verkoopt
En telt of denkt te tellen of zegt te tellen want tellen

Is uberhaupt onmogelijk, enkel niets is hetzelfde
En je denkt misschien dat je er komt als je dat
Niets eerst plaats en er zo iets van maakt dat maakt dat
Je kan tellen maar halverwege uw Telbeurt
Zegt ik u (uw fürher indachtig)

  1. uw beurt is voorbij, Ga niet langs Start, ontvang géén 4000 franken

zegt ik u

  1. de meting is ongeldig omdat iemand de zeep uit haar handen heeft laten schieten

untsoweiter

  1. het wasbakje is vervangen door iets hedendaags van uw dochter

& dit terwijl de situatie zonneklaar
haar vatbaarheid zat te ontkennen
want elke waarheid stuikt in, vlakt
Zichzelf uit om waar te kunnen blijven het groteske

Zit haar hierin (haarhielin) (herhalin) (gemalin) (c ‘est malin quoi):

Waarheden schijnen niet langer
Dan nodig om waar
Te kunnen zijn.

Waar? Daar.

Anders gezegd:Plooi het open.

Al diegenen die het niet
konden verhelpen zichzelf te zijn,
Worden in uw naam afgemaakt
Met een nekschot door hen
die het konden verhelpen. Zij
die het konden verhelpen, konden
niet verhinderen dat zij die het niet
konden verhelpen in uw naam
werden afgemaakt door wie anders
Dan henzelf.

Wij kunnen toch niet verhelpen
dat zij zichzelf er niet konden
Toe brengen, er iets aan te verhelpen?
Het nekschot in uw naam
Heeft hen afgemaakt, enkel
Onze leider in zijn vooruitziendheid

Heeft voor ons de zuivere waarheid
kunnen bewerkstelligen op voorspoedige
Wijze. Laat ons in godsnaam nu vlug

Terug wat kunst gaan maken, of er
Komt vanavond weer helemaal niks
Van. Dories toch. De vrouwelijke

Gestalten van het gemis! Kan een
Individu uitblinken! in zowel de kunsten als
In Wetenschap, of is een Kennisname,
Hoe Vluchtig! Ook, van het Andere Veld
voldoende voor De
Beoogde Kruisbestuiving?!
Deze tegenspraak verprutst
De consistentie van de formele taal
Waarin de contradictoire formule
Werd opgesteld. Als ge het in uw kopke

Haalt om zo’n islamiet omver te knallen
omdat het nen islamiet is, sleuren we
U met uw klieders en klakken voor
Het Russell-tribunaal want het staat
Iedereen vrij om islamiet te zijn, zolang

Ie maar niks van die fratsen uithaalt
Die in die vieze islamietische boekskes
Staan, dit is hier begot de 21ste eeuw

Ge zou peinzen dat iedereen wel weet
Nu dat ge altijd humaan moet
Zijn en blijven, welni?
Dories

Toch. En hoe dikwijls heb

ik u nu nie al gezegd dat ge

uw pollen moet wassen voorda ge

aan tafel komt gij se metteko

02:25 Gepost door dv in 00 alles was beter | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

25-08-06

Chooce choice

za 02.09.06 t/m zo 08.10.06
opening: vrijdag 01.09.06, 20h00

Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond
Nes 45, 1012 KD Amsterdam

België aan de vooravond van de verkiezingen: vijf standpunten
Samenstelling: Ive Stevenheydens

Zondag 8 oktober 2006 vinden in België de gemeente- en provincieraadsverkiezingen plaats. Zij vormen de directe aanleiding voor de tentoonstelling Choose Choice – België aan de vooravond van de verkiezingen: vijf standpunten. Curator Ive Stevenheydens vroeg vijf artiesten te reflecteren over het voornaamste wapen van de democratie. Met hun voor de tentoonstelling gecreëerde werken nemen ze subjectieve standpunten in ten opzichte van het Belgische electoraat en de (gespannen) politieke situatie. Zo onderzoeken kunstenaars met ludiek werk de mogelijke wortels van de verregaande verrechtsing in Vlaanderen. Anderen maken kanttekeningen bij de manier waarop democratisch verkozen partijen steeds verder aan het federale Belgische systeem knagen.Het enigszins ironisch getitelde Choose Choice ontstijgt echter een zuiver politiek discours. Daarvoor staan de uiteenlopende achtergronden garant van de uitgenodigde Vlaamse en internationale artiesten. Het parcours van sommigen situeert zich in de beeldende kunsten, fotografie of experimentele video, anderen opereren als journalist, klanktechnicus en geluidskunstenaar. Wat de vijf echter bindt, is hun kritische omgang met het medium dat ze hanteren. Wars van de stroom (audio)visuele massamedia die het politieke discours uithollen tot haast polemische propaganda, durft hun werk een puur persoonlijk standpunt innemen. Emoties van verdeeldheid, bezorgdheid, woede, angst of gelatenheid voorafschaduwen hun positie tegenover het België na 8 oktober 2006.Maar het verhaal van de tentoonstelling wil ook van universele aard zijn. De werken trekken parallellen naar Nederland en de vervroegde verkiezingen van november 2006, of gaan in op het abstracte register ervan; op het niveau van het afwegen, selecteren, twijfelen en...  de uiteindelijke keuze.

Deelnemende kunstenaars:
Harald Thys
, Michaël Van den Abeele en Jos De Gruyter – beeldend kunstenaars, Brussel
Bojan Frajic – beeldend kunstenaar en politiek geluidsactivist, Belgrado & Amsterdam
Johan Vandermaelen – geluidstechnicus en klankkunstenaar, Aaigem
Stefaan Quix – muzikant en mediakunstenaar, Brussel
Maria Tarantino – journaliste, Milaan & Brussel


23:51 Gepost door dv in 00 alles was beter | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

21-08-06

 

DE KNAK IN DE SCHEMATA DER ZIELEN

Net zo goed kan je een afdruk maken
van de lijn der gebeurtenissen
zoals die zich door het ijle veld

van de stilstandspolen
slingert. Knip en plak

daarnaast de glooing
van de opperste arm-
spier naar de nek

waar het allemaal
samen- en opvalt,

instuikt in de woorden
‘ik hou ervan die
plek te duiden
maar vraag mij niet

waar’. Stom toeval, de regen
zal het snakkende land
dergelijke openbaringen
niet onthouden. Het zijn
de schelpen, zie je,

die dezelfde zee aanblazen, terwijl
het water zich tot water
bedenkt, de boom
die zich op identieke

wijze de bladeren afschudt,
terwijl de bladeren

vallen, de lijn die de lijn
uitzet, die de lijn
uitzet, …


16:12 Gepost door dv in 00 alles was beter | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |