26-06-07

Het Kluwen, de Enkele Lus & de Ontknoping

nieuwe_schrijversprijs

Het spannende einde van het boek, deze zomer nu ook op een website dicht bij U.

Het is de businesslogica zelve natuurlijk. Waarom organiseer je als boekhandel literatuurprijzen? Om die rotdingen je winkels uit te krijgen natuurlijk. Ok, dat werkt dan al wel naar behoren, de media spelen aardig mee en van de genomineerden en de uiteindelijke winnaars kan je best wat exemplaren slijten & je geeft positieve 'impulsen' naar zowel de auteurs, die prijsbewuster zullen beginnen schrijven, als de uitgevers, die hun productprofilering van de literaire ongein kunnen afstemmen op het winnaarsprofiel en zo toch nog aan enige vorm van verliesbeperking, ja zelfs winstprognose kunnen doen.

Maar dan blijf je natuurlijk wél zitten met heel die afvalberg van net-niet-genomineerden, wel-genomineerden-maar-hopeloos-onverkoopbare (volgend jaar mag de jury toch nog een ietsje 'democratischer'), om maar te zwijgen van de beduimelde puddingberg 'we-hebben-het-maar-literair-genoemd-want-de-druk-was-toch-al-betaald-door-ze-pappie'. Jongens wat een onoverzichtelijk kluwen toch, die rotte boekenmarkt.

De ratio dus, waar kunnen we schrappen, wie hier zijn de logische partners, waar hebben we het eigenlijk over? Wel heel die heisa in de pers loont alleen maar voor de winnaars, maar als we de gemaakte heisa nu 's budgettair terugdraaien en tegelijkertijd optimaliseren (zoveel mogelijk enkel heisa voor winnaars) dan hebben we hetzelfde verkoopsresultaat mét behoud van ons marktprofiel. We moeten gewoon het hele proces onder controle zien te krijgen, dories toch. Dus we outsourcen de selectieprocedure en het drukrisico, je hebt altijd wel van die rastalenten die in de goorste beerput nog centen kunnen draaien, we laten de heisa betalen door loutere, uit-niets-dan-heisa-bestaande dag-, week- en bladloze bladen en klaar is kees.

Een definitie van wat is het nou eigenlijk hadden we nog liggen ("een voor het grote publiek toegankelijk stukje drek dat goed schuift en enig literair niveau heeft"?) we plakken er een mooie naam op, pluggen de boel in bij de bestaande evenementenstroom en laten lekker weinig bedenktijd want je weet hoe dat gaat met frisse ideeën.

Zozo heel het kluwen weggewerkt, nou hebben we tenminste een duidelijke lus. Begin de foldertjes iedereen beroemd al maar te drukken.

Misschien, lieve kinders, wordt het maar 's tijd dat we deze perverse logica van de artificiële schaarste omdraaien, & dat we deze negativistische, uiterst cynische exploitatielogica omzetten in een positieve, menslievende cultivatie van de explosieve groei, het doelgericht uitspreiden van onze eindeloze want hoofdloze, culturele weelde? Of durven we nog steeds niet de zwarte, broze schelp te openen & straight in de smakelijk zuigende mossel te kijken? Is het dat? Moet het zich nog altoos netjes aflijnen voor het Light genoeg is u door de o zo Veeleisende Kelen te glijden? Hoeveel energie moeten we hier nog in de riolen van de commersie laten lopen, een buizenstelsel waarvan de afloop zich in Gore Filmpjes met Klevertjes Electrabel overduidelijk heeft gemanetekeld?

Het klimaat, meine schätzels, zelfs dat van de hele aardkloot, het is daarmede zoals met alles in de Chicken Run: het zit allemaal in uw kopke.

09:27 Gepost door dv in prrt | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.